Godišnji odmor i srećan put! No, najprije…
Bez obzira na to da li na godišnji odmor idete porodično (pa sa sobom vučete najmanje jedan dvosoban stan stvari u automobilu J) ili ste single i sa društvom se spremate na putovanje iz snova, nudimo vam ček-listu potrebnih predradnji za vaše vozilo, kako biste bezbjedno i bez glavobolje stigli na odredište, ali se i vratili sa osmijehom.
Dobro, svi znamo da prije nešto daljeg puta moramo provjeriti stanje svog vozila. Nema tu mnogo mudrosti. Ali, znamo li tačno šta to treba provjeriti i učiniti kako ne bi bilo glavobolje usput? Za vas smo napravili listu potrebnih radnji, a vaše je samo da ’čekirate’ svaku stavku, nakon što je prođete. I, prvo pravilo: ne čekajte posljednji trenutak za pripreme, lako se može desiti da vašem majstoru treba nešto više vremena ili nešto više zahvata na vašem autu od onih na koje ste računali.
Dakle, nemojte zaobići majstora iako vaš automobil ne poznaje niko tako dobro kao vi, izverzirano stručno oko i neophodna oprema će ipak brže i bolje uočiti i otkloniti nedostatke i potencijalno slabe tačke, koje vas mogu koštati nervoze i problema na putu. Ipak, savjetujemo vam da dobro birate koje dijelove ćete kupiti i gdje, te posebno da ne štedite na stvarima od kojih zavisi bezbjednost vas i vaše porodice. Idemo redom.
1. Odvesti automobil majstoru. Iako je on stručnjak za ove mašine, spomenite mu:
a) Trap – nije bitno koliko je vaše vozilo staro, loši putevi i rupe utiču na to da vam strada trap vozila. Posljedice oštećenog trapa mogu biti veoma ozbiljne. Dakle, treba obratiti pažnju na trap i centrirati ga bar jednom godišnje.
b) Amortizere – kada govorimo o bezbjednosti, amortizeri su jedan od najvažnijih dijelova vozila. Oni ublažavaju udarce i smanjuju vibracije nastale vožnjom po neravnom putu, a neophodno je da su u besprijekornom stanju upravo zato jer njihova ispravnost utiče na produžen trag kočenja, te habanje guma i dijelova trapa i upravljanja.
c) Pneumatike – provjeriti ih zbog dva razloga: bezbjednosti i ekonomičnosti. Znate li da slabije naduvan pneumatik ima zaustavni put kočenja i do 10 odsto duži, i za toliko veću potrošnju goriva?
d) Kočioni sistem – ova stavka je možda i najbitnija, naročito ako je planiran dug put. Obavezno provjeriti kočione pločice i diskove, kao i pakne i doboše. Kočiono ulje je obavezno mijenjati svake dvije godine.
e) Rashladni sistem – motor se tokom dužeg rada grije i to je sasvim normalno. Međutim, da vam se ne bi desilo da vam auto „prokuva“ na sred puta, potrebno je provjeriti u kakvom je stanju rashladni sistem, tj. da li su crijeva za prenos rashladne tečnosti dovoljno čvrsta i da li su dobro zategnuta (tj. da nema curenja). Takođe, proverite stanje kaiša koji pokreće ventilator. Ovi kaiševi slabe na otprilike 50-60.000 pređenih kilometara, te ukoliko je auto prešao toliko, obavezno zamijenite kaiš prije puta.
f) Akumulator – s obzirom na činjenicu da ljeti automobil troši više struje zbog uključene klime, taj proces crpi akumulator, te je važno pregledati i njegovo stanje.
g) Ventilacioni sistem – važno je promijeniti filtere ovog sistema, kako bismo do odredišta stigli bez bakterija i virusa, koji nam mogu uticati na zdravlje i pokvariti odmor.
h) Ulje motora i kočnica – standardna procedura čiju ogromnu važnost nema potrebe ni da objašnjavamo, jasno je da morate voditi računa o ulju u svakom trenutku, a ne samo pred dugačak put.
i) Auspuh – ovim pregledom možete izbjeći opasnosti koje izazivaju opasni izduvni gasovi, ali i moguće u skoro svim evropskim državama ako zagađujete vazduh više nego što je dozvoljeno
j) Upravljački sistem – u ovaj sistem spadaju sve one ’sitne’ stvari, koje su ništa manje bitne od svih već navedenih (od volana, upravljačkih pedala, mjenjača, pa sve do sirene).
k) Svjetlosnu signalizaciju – provjerite čitav sistem signalizacije, jer je to svakako bitno. Uostalom, signalizacija predstavlja i specifičan jezik kojim komuniciraju svi vozači svijeta.
l) Brisače – naizgled beznačajno, a u stvari veoma važno! Učinite sve što je potrebno kako biste imali pregledan put ispred sebe, a za početak morate imati savršene brisače i dovoljno sredstva za pranje vjetrobranskog stakla.
2. Pripremiti potrebnu dokumentaciju. Ako putujete u inostranstvo vozilom domaće registracije, potrebna vam je i zelena karta osiguranja koju, ukoliko niste dobili pri registraciji vozila, možete nabaviti u osiguravajućoj kući kod koje je zaključeno obavezno osiguranje od auto-odgovornosti. Međunarodna vozačka dozvola vam treba za putovanje u zemlje sa kojima BiH nema sporazum o ovom pitanju, što lako možete provjeriti u Auto-moto savezu RS, odnosno AMS BiH. Za dobijanje međunarodne vozačke dozvole potrebno vam je 30 KM, te vaša važeća vozačka dozvola, lična karta ili pasoš i dvije fotografije. Ukoliko ne vozite svoje vozilo, trebaće vam i Punomoć za upravljanje tuđim motornim vozilom u inostranstvu, a vadite je u AMS-u, za šta vam treba važeća lična karta vlasnika vozila, važeća putna isprava (pasoš) ili lična karta korisnika vozila i saobraćajna dozvola za vozilo. Cijena ove punomoći je 20 KM.
3. I, na kraju, kupite jedan litar ulja za motor, imajte vodu i aparat za gašenje požara u autu, a stvari spakujte tako da vam pri ruci i lako dostupni budu trokut i prva pomoć
P.S. ponesite i rezervni ključ od automobila. Zlu ne trebalo!
Komentari
Još nema komentara